Skip to content

Praktijkervaring virtuele klas met BigBlueButton

juli 30, 2012



Hoe kan je optimaal gebruik maken van ICT in het leerproces? Er zijn uiteraard veel manieren, maar als leerlingen en docenten niet fysiek bij elkaar zijn, heb je wel ICT nodig om samen te leren. Een virtuele klas dus, liefst met beeld en geluid. Kees Koopman, natuurkunde docent aan CSG Jan Arentsz in Alkmaar, heeft een met BigBlueButton dit uitgeprobeerd en heeft verslag gedaan van zijn eerste ervaringen. In zijn verslag gaat hij ook in op technische zaken zoals de kwaliteit van audio en video.

 

De eerste (en tot nu toe enige) test die ik heb gedaan was voor beide partijen bijzonder: de leerlingen en mijzelf. Ik heb gepoogd ’n paragraaf stof (natuurkunde) virtueel te herhalen/behandelen m.b.v. ondersteunende powerpointbeelden (naar pdf omgezet). Voor deze meeting had ik in ’n drietal klassen de uitnodiging prikkelend verwoord. Het was voor mijzelf ook een test “of alles wel werkte”. De ervaring is “overdonderend”. ’n Twintigtal leerlingen die meededen (waarvan zo’n 10 stuks met een webcam), ’n druk gebruikte chatbox ernaast (die voor talloze doelen werd gebruikt), ’n half uur tot drie kwartier “les” van mij en leerlingen die bijna zo’n 20 minuten vóór tijd al naar binnen wilden (kom daar in real life maar eens om).

Ik werd knettergek van alle geluiden dus ik heb alle “leerlinggeluid” uitgezet. Het is een bijzondere ervaring om vanuit het niets ‘n 10-tal webcambeelden op te zien komen die overal op het beeldscherm staan (gelukkig heb ik een groot scherm). Op allerlei technische zaken heb ik niet zo erg gelet. Als de leerlingen het whiteboard konden volgen en mijn stem konden verstaan, dan was voor mij deel 1 geslaagd.

  1. Geluidskwaliteit: Leerlingen hebben zich daar niet negatief over uitgelaten; ’n aantal bevestigde mijn ‘live’-vraag met “Luid en duidelijk”.
  2. Geluidsvertraging: Niets over gehoord.
  3. Videokwaliteit: Webcamkwaliteit, afhankelijk van de gebruikte webcam
  4. Videovertraging: Niets over gehoord.
  5. Exacte start en stop tijden van de test: Woensdag 26 oktober 2011 vanaf ongeveer 20.00 uur tot ongeveer 21.00 uur.
  6. Heb je er ook nog documenten ed. ingeladen?: Ja, dat was de basis van mijn verhaal.
  7. Overdragen van presenteerrecht naar studenten (is dit gedaan, zo ja, hoe beviel dat?): (Nog) niet gedaan.
  8. Opvallende dingen: Mijn image als toffe docent kan niet meer stuk. Het enthousiasme van mijn leidinggevende kent geen grenzen(d.w.z.: totdat ik over mijn spaarzame salaris begon).
  9. Mensen die wegvielen?: Niet van gehoord. Wel een aantal leerlingen dat na inloggen een wit scherm kreeg en niet mee konden doen. Tevens ’n paar mensen die geen geluid hoorden.
  10. Reacties van studenten op het geheel:
    • ;)
    • Meneer, moeten we vaker doen.
    • Chill!
    • Gaaf, duidelijk.
    • Ik heb van alle sheets een printscreen gemaakt.
    • Meneer, ik hoorde van mijn broertje/zusje dat u op internet was. Doet u dat bij ons ook.

Ikzelf heb een dubbel gevoel, maar het is oneerlijk om dat te baseren op één sessie met als achtergrond: “we zullen zien wat het wordt.” Enerzijds word ik zelf niet goed van alle “zinloos” gechat dat niet over de stof gaat, anderzijds was ik zelf toch wel erg gefocust op “de les” in plaats van de verschijnselen er om heen. Bovendien kost een goede voorbereiding op zo’n “les” veel tijd en vindt deze in de avonduren plaats. Opvallend was dat ik de neiging had nogal (te) snel te spreken. Omdat ik op dat moment eigenlijk alleen oog had voor mijn eigen verhaal, je de leerlingen niet direct in de ogen blikt (zoals in ’n klas) en ik van nature toch al een grote informatiedichtheid heb was ik blij dat de leerlingen via de chat (op mijn vraag) hier wat van zeiden.

Een volgende keer hoop ik dat ik ook ‘ingelogden / vervelende leerlingen’ eruit kan kicken. Tevens hoop ik dat de sessie wordt afgesloten als ik “het pand” verlaat. Ten derde vraag ik vriendelijk om de mogelijkheid om ook de sessie op te nemen, meer voor mezelf overigens dan voor de leerlingen. Ik ga mij heroriënteren op BBB, en zal –het bloed kruipt waar het niet gaan kan- zeker doorgaan met ’n aantal testen ermee! Want daar is het a) te leuk voor en b) biedt het teveel mogelijkheden die de moeite waard zijn. Volgende keren zal ik meer op een aantal randzaken gaan letten, zo heb ik mij voorgenomen. Leuk: Via webcambeeld zag ik ’n leerlinge pingen m.b.v. haar mobiel. Heb haar tot de orde geroepen via de webcamen zag dat zij het apparaat daarop direct weglegde.

Al met al: een leuke eerste ervaring, smaakt naar meer!
Kees Koopman.

Bovenstaand verslag is eerder gepubliceerd op de blog van Avetica.

Over de auteur

Arnout Vree werkt sinds 2004 met Moodle en heeft zijn roots in het onderwijs. Hij is mede-oprichter en directeur van Avetica, geeft regelmatig trainingen en presentaties over Moodle en is voorzitter van de Ned-Moove. Arnout schrijft over de mogelijkheden van Moodle en ontwikkelingen op het gebied van ICT en leren. Soms met een kritische blik, maar altijd met de bedoeling dat online leren nog beter en leuk kan met het krachtige leerplatform Moodle. Volg hem op twitter via @ArnoutVree of op Google Plus.

Reacties

Er zijn geen reacties.

Geef een reactie

Required

Required

Optional


4 × = tweeendertig

Bijdragen aan Moodle

Lijkt het jou wat om met ons mee te bloggen over Moodle? We zoeken enthousiaste bloggers die ons helpen de laatste nieuwtjes en praktijksituaties over Moodle op Moodlefacts te plaatsen. Interesse?

Lees meer hoe je kan bijdragen aan Moodle.


Over Moodlefacts

Moodlefacts wil het gebruik van Moodle in Nederland en België bevorderen met informatie en inspiratie over het meest gebruikte open source LMS ter wereld.

Lees meer over dit initiatief van Avetica.

Avetica, Moodle expert