Skip to content

Ook SOM komt met eigen ELO

maart 7, 2012



Het Leerlinginformatiesysteem SOM (voorheen @VO3 & Vocus) is ook bezig te zijn met de ontwikkeling van een eigen ELO. Zij noemen het de ‘Persoonlijke leeromgeving SOM‘. Dit lijkt een logisch antwoord op de Magister ELO, maar persoonlijk heb ik mijn twijfels.

Schoenmaker blijf bij je leest‘ is een bekend gezegde en geldt zeker voor partijen zoals Magister en SOM. Dat ze goede informatiesystemen kunnen ontwikkelen, betekent nog niet dat zij ook leersystemen kunnen bouwen. Leren is toch echt iets anders dan informatie tot je nemen. Een ander groot gevaar is de continuïteit van de doorontwikkeling. Men gaat steeds meer eisen van een ELO en kan een partij waar de ELO niet de core-business is, dit volhouden? En is de ELO ontwikkeld vanuit een onderwijskundige visie op leren?

Over de persoonlijke leeromgeving wordt het volgende geschreven:

De persoonlijke leeromgeving wordt geheel opgebouwd rond het begrip ‘studiewijzer’. De studiewijzer kan diverse vormen van lesinhoud bevatten. Het is ook mogelijk om koppelingen te leggen naar directe toegang leermiddelen, SCORM, documentoplossingen, Wintoets/Quayn, plagiaatcontrole, etc…

Zucht… hoe persoonlijk is persoonlijk als de docent bepaald wat je gaat leren… Een portfolio kan worden gezien als persoonlijke leeromgeving, maar geen ELO!

Als ik kijk naar Moodle, hebben zij gekozen voor de strategie om zich alleen maar bezig te houden met het leermanagementsysteem en zaken zoals portfolio en webinars over te laten aan andere partijen die daar weer beter in zijn. Wel wordt gezorgd door goede integraties. En Moodle is ontwikkeld vanuit een visie op leren, ook een duidelijke keuze die het succes mede bepaald van Moodle.

Een koppeling tussen Moodle en SOM/Magister is ondertussen geen ‘RocketScience’ meer. Avetica brengt binnenkort een nieuwe dienst op de markt die een leerlinginformatiesystemen eenvoudig koppelt aan Moodle. Kiezen dus voor de kracht van beide werelden.

Over de auteur

Arnout Vree werkt sinds 2004 met Moodle en heeft zijn roots in het onderwijs. Hij is mede-oprichter en directeur van Avetica, geeft regelmatig trainingen en presentaties over Moodle en is voorzitter van de Ned-Moove. Arnout schrijft over de mogelijkheden van Moodle en ontwikkelingen op het gebied van ICT en leren. Soms met een kritische blik, maar altijd met de bedoeling dat online leren nog beter en leuk kan met het krachtige leerplatform Moodle. Volg hem op twitter via @ArnoutVree of op Google Plus.

Reacties

Er zijn geen reacties.

Geef een reactie

Required

Required

Optional


+ 4 = dertien

Bijdragen aan Moodle

Lijkt het jou wat om met ons mee te bloggen over Moodle? We zoeken enthousiaste bloggers die ons helpen de laatste nieuwtjes en praktijksituaties over Moodle op Moodlefacts te plaatsen. Interesse?

Lees meer hoe je kan bijdragen aan Moodle.


Over Moodlefacts

Moodlefacts wil het gebruik van Moodle in Nederland en België bevorderen met informatie en inspiratie over het meest gebruikte open source LMS ter wereld.

Lees meer over dit initiatief van Avetica.

Avetica, Moodle expert